شناسه خبر : 104260
یکشنبه 16 مهر 1402 , 10:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بانک مرکزی اعلام کرد

دسترسی ایران به ۱/۷ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدودشده در لوکزامبورگ

فاش نیوز - موانع قضائی برای دسترسی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در لوکزامبورگ برطرف شد.

بانک مرکزی روز شنبه در اطلاعیه‌ای خبر داد: با صدور رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قضایی جهت دسترسی به معادل یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این کشور برطرف شد.
اموال و دارایی ارزی بانک مرکزی کشورمان نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‎های حقوقی کشورمان در نهایت، طی چند روز گذشته (۶ مهر ۱۴۰۲) دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.
 با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، در مقطع کنونی موانع قضایی برای دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برطرف شده و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است.
  دسترسی به 18 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده
با آزاد شدن منابع یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ایران در لوکزامبورگ، می‌توان گفت که کشورمان در ماه‌های گذشته به 18 میلیارد و 400 میلیون دلار از منابعش در کشورهای مختلف و صندوق بین‌الملی پول دسترسی پیدا کرده است و در ادامه نیز و با آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده در ترکیه و ژاپن این رقم به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین رئیس ‌کل بانک مرکزی در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی در این باره گفته بود که منابع ارزی بلوکه‌شده با رقم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در خارج از کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه وجود دارد که با کمک دستگاه دیپلماسی دسترسی به بخشی از این منابع امکان‌پذیر شده است و به‌زودی شاهد آثار آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود.
نهایتا پس از حق دسترسی سریع ایران به شش‌میلیارد و 700 میلیون دلار از منابع موجودش در صندوق بین‌المللی در تاریخ یازدهم خرداد ماه امسال، دیپلماسی اقتصادی ایران جواب داد و تاکنون حدود 18 میلیارد و 400 میلیون دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف آزاد شده یا در حال آزاد‌سازی است.
حدود شش میلیارد دلار از این منابع به ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی برمی‌گردد که سال‌ها ایران برای آزاد شدن آن مذاکره کرد و نهایتا اواخر شهریور ماه امسال به حساب شش بانک ایرانی در دو بانک در قطر واریز شد.
حدود چهار میلیارد دلار از این منابع نیز، ارزهای بلوکه شدن ایران در عراق بود که طی ماه‌های گذشته به تدریج آزاد شده است و همچنان این روند ادامه دارد.
در این میان ارزهای ایران در ترکیه و ژاپن نیز به میزان شش میلیارد و 700 میلیون دلار در حال مذاکره برای آزاد‌سازی است و با دسترسی کشورمان به این منابع، میزان ارزهای آزاد شده به ۲۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار خواهد رسید.
البته تلاش‌ها و مذاکرات دیپلماتیک ایران و پیگیری قضایی از مراجع بین‌المللی ادامه دارد و با وجود شرایط کنونی می‌توان امیدوار بود تا پایان امسال، منابع ارزی بلوکه شده بیشتری آزاد شده و در دسترس ایران قرار بگیرد.
مجیدرضا حریری- رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین- در این زمینه گفته بود که مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران فراهم شده است.
با توجه به این منابع ارزی آزاد شده می‌توان امیدوار بود که در کنار تراز تجاری مثبت و افزایش درآمدهای نفتی، بازار ارز در ادامه نیز رنگ آرامش بیشتری به خود ببیند و شاهد کاهش نرخ‌ها در این بازار باشیم.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi